zondag 13 oktober 2013

Zuivelallergie: discussie bij de huisarts

Ik moet even van mij afschrijven en de frustraties van mij losschudden. Na ruim drie jaar te weten dat er een zuivelallergie is, ruim anderhalf de uitslag van de allergietest, een biologische moeder met dezelfde allergie, twee broertjes met een zuivelallergie en nog meer. Je zou zomaar denken dat mensen het dan makkelijk zouden vinden om aan te nemen dat zuivelallergie aanwezig is bij de kinderen en hier dan ook rekening mee houden. 


Als ouder ben je verantwoordelijk... 
Nou moeten wij als ouders niet alles overlaten aan anderen en zelf voor vervangende producten zorgen, zeker bij verjaardagen e.d. Maar ik heb wel gemerkt dat de mensen in mijn omgeving en de ouders van vriendjes/vriendinnetjes van de kinderen toch de moeite en energie er in steken om rekening te houden met de allergie van de kinderen.

En toch blijven er rare dingen gebeuren... 
Zeker na uitleg van de situatie en vooral de gevolgen van zuivel. Ik ken er maar weinig die hier geen rekening mee willen houden, laat staan dat ze de hoofden van kinderen vol proberen te stoppen met zuivelproducten, het idee dat ze het mogen hebben als ze later groot zijn of ronduit liegen dat ze een 'speciaal'  product voor hun neus op tafel staat wat ze mogen hebben. Zelfs wanneer dat slagroomtaart is of mozerella bij de sla. Of net even dat scheutje melk en klontje boter door de stamppot heen, want dat maakt het zo smeuïg.

Belang van de kinderen?? 
Ook hier zie ik het weer niet en kan ik niet bevatten wat het nut is om zo met deze kinderen om te gaan. Iedereen houdt zoveel mogelijk rekening hiermee, waarom een deel van de familie van Lisa en Maran niet? Met verjaardagen, als ze op de maandagen ergens eten, zuivelhoudende dranken bij hun tante. En allemaal kijken ze er naar, want ik zal het wel weer verzonnen hebben en daarom hoeven ze geen rekening te houden met het feit dat die kinderen allergisch zijn.

Het is jammer dat ik op dat stuk weinig te zeggen heb en dat hun vader er in mee gaat. Anders zou het volledig over zijn met de pret. Dat doe je kinderen toch niet aan? Alleen omdat je kaas zo belangrijk vindt? Ik zie hier alleen maar egoisme en een koppigheid die weigert kennis voor waar aan te nemen, zelfs als het komt van een dermatoloog/kinderarts/bijgeschoolde doktersassistent.

Moeder is de boeman
Ja, ik kom voor ze op en ja, ik word boos als iemand die de vader is hier geen rekening mee houdt, onder het mom ik wil ze alles kunnen geven of ik wil ze niets ontzeggen. Nou, de consequenties kunnen veel erger zijn als we er nu geen rekening mee houden. Daarnaast, zonder melk wordt je ook groot. Ik ken genoeg gezinnen die (niet eens wegens allergie) hun kind zuivelloos opvoeden. En die kinderen zijn heel gezond, mankeren niets en hebben ook niet het gevoel dat ze iets missen.

Ruzie in aanwezigheid van de huisarts 
Dus ja, natuurlijk trek ik mijn mond open en kan ik razend worden als ik voor kaas op het matje wordt geroepen door mijn ex, in de hoop dat de huisarts gaat vertellen dat de kinderen wel af en toe zuivel mogen hebben. Bij mij is de deur dicht... en zo iemand is vader van deze kinderen? Sorry, maar mijn definitie van een vader en een papa is dat hij de volgende som kan maken, 1+1=2. Moeder allergisch, broertjes allergisch, dus zus ook allergisch aangezien ze wel degelijk klachten heeft.

Je bent als ouder verantwoordelijk
En dat je daar als vader rekening mee houdt en familie onder hun kont trap als ze hier weigeren rekening mee te houden en ze tegen willens en weten toch de kinderen zuivel geven en het dan ook nog eens verkopen als een speciaal product wat ze wel mogen hebben. Dat je dit als vader okay vindt, is voor mij niet acceptabel! EN hij vindt dat ik hem zwart maak naar de kinderen toe, omdat ik ze leer omgaan met hun allergie... ?

Dan toch geen contact?
Sorry, maar voor mij zou de beslissing simpel zijn. Als je niet zuivelvrij voor ze wilt koken, prima. Ik ben als ouder verantwoordelijk en zal voor vervangend voedsel moeten zorgen of gewoon niet gaan of ze bij ons thuis uitnodigen, waarbij ik als ouder het kookproces kan beheren. Maar tegen de kinderen liegen en ze bewust zuivel voeren? Nee, dan maar geen contact, ook al is het je eigen bloed. Interesseert me niet. Die kinderen staan voorop, zeker hun gezondheid. EN liegen vind ik sowieso een no go.

Het enige positieve dat ik nog kan doen 
Iedereen een mail sturen met uitleg over de allergie van de kinderen en de hulpvraag of iedereen hier rekening mee wilt houden.
Wat er niet in de mail stond, is dat de biologische vader en ik de huisarts hebben verlaten met beide nog steeds dezelfde standpunten; hij vindt ondanks de beantwoorde vragen (die ook in de mail stonden) en de uitslag van de test en de biologische aanleg vanuit de moeder waar beide broertjes ook last van hebben, nog steeds dat de kinderen wel zuivelproducten mogen. En jullie weten hoe ik er in sta.

Kortom, streng voor de vader, dus ook streng binnen het gezin en geen uitzonderingen meer. Ik wil niet hypocriet zijn.



Loslaten...
Ik kan hier niet meer bij. Kan alleen nog maar de kinderen leren hoe ze met hun allergie moeten omgaan en de rest loslaten, in de wetenschap dat hun vader vindt dat zuivel wel gegeven kan worden aan de kinderen, ook al krijgen ze er klachten van... no fun at all





Er was overigens wel iets waar ik om moet lachen: volgens de vader zit er geen melk in Taksi. Terwijl er met 'koeienletters' opstaat dat de drank voor 30% zuivel bevat. Mmm, dus zuivel heeft totaal geen relatie met melk??